Ga naar de inhoud

Als uw gat maar lacht / If Yes, Okay

Director Dick Verdult
2023

Als Uw Gat Maar Lacht (IF Yes, Okay) 
Als Uw Gat Maar lacht is een zwarte komedie van regisseur Dick Verdult en vertelt het verhaal van Amy, een jong meisje uit een rijke familie die in haar hele leven nog nooit ‘Nee’ te horen heeft gekregen.
Om haar verveling te verdrijven, besluit ze op een dag een compleet theatergezelschap in te huren om scènes uit haar leven te laten naspelen in een schuur die als theater in de buurt van haar ouderlijk huis is ingericht.
Geleidelijk aan, terwijl theater en realiteit steeds meer in elkaar overlopen, ontdekt Amy dat, in tegenstelling tot wat haar altijd is verteld, de wereld niet gemaakt kan worden en niet zomaar kan worden gecontroleerd. Ze ontdekt dat het leven om fundamenteel andere dingen gaat dan om geld en status.

Credits

 

Cast
Lola Koppen – Amy
Peter Fengler – Driver
Ekaterina Levental – Mother
Harun Bahasoean – Father
Tim Teunissen – Barry
Katrien van Beurden – Rabindranah
Chris Koolmees – Physician
Izah Hankammer – Amy Buki
Karlijn de Groot – Mother Buki
Luk Sponselee – Father Buki
Pedro Buschi – Music teacher
Michiel Romeyn – Assasin

 

Main crew
Script and director 
Dick Verdult
Director of Photography Luuk Bouwman
Sound Kees de Groot
Production Designers Billy Leliveld
Jan Willem van der Schoot
Make up and hair design Leendert van Nimwegen
Wardrobe Petra Reijnders
Editing Peter Boonstra
Colour grading Laurent Fluttert
Sound Design Jeroen Goeijers
Music Dick Verdult
Production Manager Tomas van Gorp
Associate Producer Harro Presser
Produced for De Productie by Annemiek van Gorp, René Goossens

Made with support of the Netherlands Film Fund and Brabant C

© De Productie 2023

Pers

Filmtotaal | Aram Isaac | recensie

Volkskrant interview Dick Verdult

Volkskrant recensie

Mister Motley

Trouw interview 6-9-23

Celluloid catharsis / Alfredo Padilla

Oor / Oorwoord / Erik van den Berg

Jegens & Tevens (online platform over hedendaagse kunst)

Eindhovens Dagblad

Pers over If Yes, Okay n.a.v. vertoningen op het Bafici filmfestival Argentinië 2023

Juan Cardenas over If Yes, Okay:

If Yes, Okay (2023), de recentste film van Dick Verdult, lijkt zich te voltrekken in het politieke vagevuur waar een familie van biljonairs en hun dienaars voortdurend veroordeeld zijn tot het herhalen -onder het teken van de parodie en de farce- van huiselijke rituelen van het Grote Kapitaal. Supersonische blender van genres – oriëntalistische soap met verbindingen in de conspiraties van industrie en maffia, sequentie van K-pop diorama’s, etaleren van verschrikkelijkheden-, If Yes, Okay laat zich lezen als een uit het gelid getrokken musical die vooral alle ideologische naden wil tonen, zonder een klassieke scheiding tussen lied en dramatische scenes. Misschien dat daarom de stemmen van de personages  op een subtiel los koord lopen tussen zang, de verteltrant van cabaret en het geschuur van spreekwoorden. “Hoe kleiner de kooi, hoe mooier de zang”, zegt een van de personages aan het begin van de film. Verdults kannibalen-vuur heeft al het vlees op het rooster en in de rook ruik je het aroma van de kadavers van de cinema van de twintigste eeuw, maar vooral de belofte van audiovisuele ervaringen die er nog gaan komen.

Bafici:

De hardnekkige buitensporigheid van zijn stijl, meer dan een vaardigheid, is een moraal, een leefwet. Deze komedie lijkt gemaakt met het materiaal dat voorkomt in perverse dromen. Overweldigend en verslavend.

Pagina 12-krant Bafici filmfestival:

Verdult commandeert nu de camera en dat doet hij zonder te bezuinigen. Niet in economische zin noch in creatieve. Extravagante scenografie, familie conflicten en zijn eigen zegel: die muziek die van een ander planeet komt. Kom op, daar hebben we grenzeloos zin in.

Cinerrama en Perro Blanco:

If Yes Okay is een voorbeeld van films die de ziel van de tijd monitoren zonder rekenschap af te leggen bij de meest frequente en platgetreden eisen, films die op een bepaalde manier leven van hun afwijkingen en tegenstrijdigheden, films die ademen met de vrijheid, brutaliteit en ook de on-vertrouwdheid van prehistorische wezens die slechte dagen hebben getroffen, genadeloze dagen.

Indie Hoy:

Het is een keuze van de toeschouwer om zich te verliezen in het delirium van het absurde in deze hilarische komedie of om de zaal te verlaten.

If Yes Okay stelt de kijker een volledige overgave voor, zonder te buigen voor rechtlijnigheid, coherentie van de dialoguen of geloofwaardigheid. Het is een daadwerkelijke sprong in het diepe.

Cine Argentino Hoy:

Dick Verdult fuseert tegenovergestelde elementen om iets volledig nieuws te scheppen. Elk werkstuk is een soort puzzel, een compositie van hele uiteenlopende elementen die op een verrassende manier één worden. Deze filmkomedie ontsnapt niet aan die methode.

Een mengsel van humor, erotische inhoud en droom, vervlochten in een musicalisering die helemaal in overeenstemming is met het werkstuk, en met een fotografie die op surrealistische schilderijen lijkt, maken van de film zonder enige twijfel een stempel van de auteur. 95/100 punten

Espectaculos de Aca:

In een welhaast dromerige esthetiek, en een musicalisering die de verteltrant in de maat houdt, ontvouwt de film, zonder de kijker te verwarren, de werkelijkheid en een theaterstuk dat wordt ontwikkeld, met geluiden die een fundamentele rol spelen, en die regelmatig een hallucinerende werking creëren. If Yes Okay nodigt uit om tegenover het scherm te gaan zitten, te spelen met abstracties, overdrijvingen, met elkaar verweven boodschappen, en om permanent te dansen met de betekenissen. Zonder enige twijfel een film die een manier van denken, beleven en voelen van de kunst weergeeft.

Pantalla partida:

Maar er zijn manieren om een verhaal te vertellen, en er zijn manieren. Daar is waar Dick Verdult een verrassing voor de kijkers heeft. Op sommige momenten, nabij een surrealisme van droom, stottert de vertelling om het publiek het bestaan te vermoeilijken, een publiek dat vol verwachting blijft ook al maakt Verdult het ze nóg zo moeilijk. Tegen het einde komt het spektakel het delirium nabij, maar tegen die tijd, weten de mensen die bij het werkstuk aanwezig zijn iets van waar het over gaat, en zijn ze al deel van het experiment.

Cinergia On Line:

Het gaat om een furieus op en neer gaan van waarnemingen die het diffuse gebied van de honger naar identiteit en de definities van de wezens die ons omringen onderzoekt. De art-direction en de fotografie zijn ter zake en leiden tot een interessante sfeer die precies op de details van het verhaal aansluiten. De muziek speelt ook een fundamentele rol, met een eclectische soundtrack die tot een nieuwe audio-visuele ervaring en een hoge emotionele intensiteit leidt.

La Butacaweb:

Aller waarschijnlijkst is If Yes Okay een van de meest underground voorstellingen in het festival, het is een film met een sterke stempel van de auteur die je haat of liefhebt, er is geen tussenweg, we accepteren de waanzin en het zure

surrealisme van de regisseur of we keren ons hoofd om iets te vinden dat beter te tolereren is.

Meer over Dick Verdult

M van Misverstand
Een portret van Dick Verdult
walterslosse.wordpress.com/2011/05/02/m-van-misverstand

De C van Calanda.
Over de trommels van Calanda.
walterslosse.wordpress.com/2011/04/19/c-van-calanda/

P van Treurende Papegaai.
Het bezoek aan Yanomami en de hoogste berg van de Amazone. Dick Verdult was als coach voor het filmen meegegaan, en deed dan tevens het geluid. Mooie verhalen.
walterslosse.wordpress.com/2011/09/02/p-van-treurende-papegaai/

P van Padre Teresa
Over een festival ter ere van Vader Teresa op de dag dat Moeder Teresa werd zalig verklaard.
walterslosse.wordpress.com/2013/05/15/p-van-padre-teresa/

Nooit Meer Slapen, over de IFFR-première van If Yes, Okay / Als Uw Gat Maar Lacht
radio1.frontend.nporadio.nl/podcasts/nooit-meer-slapen/84411/dick-verdult-kunstenaar-filmmaker